Als opdrachtgever verwacht je natuurlijk dat het bureau je uitstekend adviseert bij het maken van bepaalde keuzes omtrent je aanstaande animatie. Bijvoorbeeld over het kiezen van een animatiestijl die het beste past bij jouw verhaal. Maar het is van belang dat je zelf ook goed kunt beoordelen wat het effect van die keuzes heeft op het eindresultaat. Vooral als je weinig of geen ervaring hebt met het laten maken van animaties.

Hieronder vind je een aantal zaken om rekening mee te houden.

Je doel

Een animatie kan voor vele soorten doelen ingezet worden. De twee meest voorkomende doelen zijn informeren en e ntertainen. Deze doelen zijn verbonden aan verschillende animatie-stijlen. Zo kan ik als kijker verwachten dat als de illustraties er uit zien als cartoons, en veel felle kleuren hebben, dat het een amusant filmpje wordt. Houd je de kleuren meer sober en binnen een strak gedefinieerd palet, dan geef je het signaal dat het een meer zakelijk verhaal betreft.

Dit geldt ook voor verhoudingen. Grote hoofden ten opzichte van de lichamen associëren we met kinderen (denk Charlie Brown of South park). Zelfde geldt voor grote ogen ten opzichte van het hoofd. En hoe zakelijker het wordt hoe kleiner de hoofden ten opzichte van de lichamen. Zo zijn er meer associaties die diep in onze breinen zijn geworteld. Die zijn vrij universeel en kun je als vormgever niet zomaar negeren.

Je publiek

Tegen wie praat je nu eigenlijk? Een consument? Een werknemer van een bedrijf? Of iets veel meer specifiek? En wat voor type is dat idealiter? Ook dit bepaalt voor een deel welke visuele keuzes je maakt. Zoals je ook bewust kiest voor ‘u’ of ‘je’ wanneer je een voice-over schrijft.

Zo kozen we ervoor, bij het filmpje dat we voor RPPC maakten, om de verschillende figuren die we uitbeelden geen gezicht te geven. Ze meer een silhouet te maken. Dit zorgt voor een zakelijke (onpersoonlijke) ervaring.

Voor Duchenne Parent Project kozen we ervoor om alle illustraties op basis van overgetrokken foto’s te maken. De patiënten en hun verzorgers kunnen zo een betere voorstelling maken van wat ze te wachten staat in de strijd tegen aftakelende spieren en de gevolgen die dat heeft op hun dagelijks leven. Dit kan simpelweg niet op een zeer gestileerde manier zoals het vorige voorbeeld.

Een derde voorbeeld is de filmpjes die we maakten over frituurvet recyclen, in opdracht van MVO. Hier hebben we ook voor een vlakke grafische stijl gekozen. Echter, in tegenstelling tot het eerste voorbeeld, hebben we hier met een heel breed (consumenten) publiek te maken. Plus, het betreft in wezen een vriendelijk verzoek tot gedragsverandering. Geen product of dienst waar de kijker potentieel baat bij heeft, die we proberen te verkopen. Een beetje zoals postbus 51. Dus kunnen we best een ‘gezellige’ toon neerzetten. Daarmee hebben we het filmpje laagdrempelig en optimistisch gemaakt.

Budget

Animaties maken is nu eenmaal tijdrovend. En als je een filmpje wil dat werkt, is het van belang dat er genoeg tijd is om te fine tunen. Betaalbaarheid mag niet ten kosten gaan van doeltreffendheid. Indien we toch met een beperkt budget moeten werken adviseren we onze klanten dan ook om te kijken of de lengte van de animaties ingeperkt kan worden. Dit scheelt vaak in de kosten. En dan hoeven we niet te bezuinigen op animeertijd.

Maar kiezen voor een specifieke animatie-vorm kan ook helpen. Bijvoorbeeld een whiteboard-animatie. In dat geval werken we met handen die de illustraties ter plekke tekenen of op papier het beeld in en uit slepen. Dit is als geheel al vrij dynamisch, waardoor het aantal te maken illustraties beperkt blijft. Deze vorm werkt echter niet voor elke soort boodschap.

Huisstijl

De meeste bedrijven en organisaties hebben wel iets dat lijkt op een huisstijl. Al is het maar zo beperkt als een font en een aantal kleuren. Dit is doorgaans al genoeg om een animatie visueel aan te laten sluiten. Vooral in de meer zakelijke filmpjes is dit wel aan te raden. Maar hoe meer het een op consumenten gericht filmpje is, hoe meer visuele vrijheden je jezelf kunt toe eigenen.

In sommige gevallen bestaat er al een illustratiestijl waar op aangesloten kan worden. Dit kan geweldig werken. Maar het is ook mogelijk dat de bestaande stijl niet ideaal is om te animeren en zo beperkingen met zich mee brengt.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment