Video heeft in vergelijking met tekst voor de hand liggende voordelen. De drempel voor de gemiddelde bezoeker om op play te klikken is een stuk lager dan om aan een stuk tekst te beginnen. De entertainmentwaarde (ja, dat telt) van een video is doorgaans hoger, en ook de hoge deelbaarheid factor als gevolg daarvan kan belangrijk zijn. Maar wat zijn eigenlijk de voordelen van animatie ten opzichte van gefilmd videomateriaal?

 

We zetten een aantal punten op een rijtje:

 

De ‘Acteurs’

Die aanhalingstekens zijn een beetje vilein, ik weet het. Maar ze staan er met een goede reden. En die is simpel: de meeste mensen hebben niet de uitstraling van een doorsnee RTL-coryfee. Ik ook niet. Daar kunnen we verder weinig aan doen. Echter, als je een verhaal scherp en aantrekkelijk wil maken (zodat men het ook tot het einde volgt én het begrijpt) heb je iemand nodig hebt die de aandacht weet vast te pakken en te houden. Dat is een hele opgave, want die vind je niet zomaar. En zelfs al heb je zo iemand beschikbaar, dan vereist het evengoed enige oefening. En blijft dit persoon ook beschikbaar over langere tijd? Is hij of zij ook geschikt voor andere onderwerpen? Er zijn vele onzekerheden.

Met animatie is dat geen punt. Je kunt je geïllustreerde ‘acteur(s)’ (indien je die al nodig hebt) eruit laten zien en laten gedragen zoals je wilt. En goede, betaalbare stemacteurs voor de voice-over, zijn er volop. In alle soorten en maten. Dat maakt een animatie enorm flexibel én betaalbaar.

 

Locatie, locatie, locatie

Zelfde geldt een beetje voor de omgeving. Heb je geen goed budget beschikbaar voor je video? Dan is een aansprekende locatie vinden én kunnen gebruiken wellicht al lastig. Filmpjes maken met je smartphone is voor sommige doeleinden prima. Maar als je in één minuut een scherp verhaal wil doen zonder onnodige bagage, dan is dat zeker niet ideaal. De geluidskwaliteit, het bibberende beeld, de ruis uit de omgeving, het worden allemaal afleidingen van je echte doel: de boodschap sterk en bondig overbrengen.

Animatie biedt je hierin alle vrijheid. Je kunt zeer gericht toewerken naar een zo scherp en kort mogelijk verhaal dat precies doet wat jij voor ogen hebt. Uiterst efficiënt dus.

 

Snelheid

Met efficiënt kom je ook gelijk uit bij snel. En dat is belangrijk tegenwoordig. Content is king in 2019, en we worden er mee overladen. Dat maakt ons kieskeuriger dan ooit. Ook aandacht vasthouden is daarmee lastiger dan ooit. In zo’n wereld is een medium dat een verhaal extra compact maakt en weinig tijd en moeite vergt, erg waardevol.

 

Humor

Entertainmentwaarde telt daarin ook mee. In een geschoten video, met een niet erg ervaren verteller en in een omgeving met ruis, is entertaining zijn een lastige opgave.

Niet met animatie. Die kunnen we bijslijpen tot de knipoog precies op de juiste plek zit en het juiste effect heeft. Niet te nadrukkelijk of afleidend uiteraard. Het gaat immers wel om de informatie.

Getest

We hebben een tijdje geleden getest wat de invloed van (onder andere) humor heeft op de waardering van een animatie. En we konden concluderen dat dit vrijwel altijd een positief effect heeft, mits het goed uitgevoerd en juist geplaatst is.

Bekijk de test.

 

 

Branding

Ten slotte is branding natuurlijk altijd een bijkomstigheid. Je wil professioneel overkomen, ongeacht wat voor bedrijf/vereniging/stichting of wat dan ook je bent. Dan is een serie rode lijnen in je content onmisbaar. Een logo linksboven in beeld plakken is niet genoeg. Vrijwel alle elementen van je video moeten voldoen aan van te voren bepaalde eisen. Zelfde format, toon, snelheid, volume, stijl, enzovoort. Alleen zo maak je een gedegen indruk.
En ook dit is veel eenvoudiger met animatie, als je eenmaal een illustratie- en animatie-stijl hebt gekozen.

Met zoveel besparen heb je tijd/geld over voor andere details, zoals achtergrondmuziek en geluidseffecten. Wat zorgt voor de ‘finishing touch’.

 

Wil je weten wat animatie voor jouw boodschap kan betekenen? Neem contact met ons op! We staan je graag te woord.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment