Er zijn een aantal keuzes die je moet maken als je tot een goede infographic wil komen. Ga je voor digitaal, drukwerk, of beide? Daarnaast is budget uiteraard ook van grote invloed. Hoe groter je budget hoe meer tijd aan de illustraties besteed kan worden. En alles wat je kunt uitbeelden hoef je niet meer met tekst te vertellen. Het kan een woud van keuzes worden waardoor je misschien niet meer weet wat de juiste zijn voor jouw situatie.

 

Hier zijn vijf tips om goed voorbereid het productieproces in te gaan.

 

Tip 1: Bepaal eerst hoe je jouw infographic gaat verspreiden

Wat is je ideale doelgroep en hoe bereik je die het best? Je kunt je richten op social media met een infographic in PNG formaat, dat deelt het makkelijkst. Of een PDF, als je er klikbare elementen in wilt verwerken, ideaal voor een call-to-action. Of misschien verspreid je hem liever als drukwerk, op een beurs bijvoorbeeld, zodat mensen hem vast kunnen houden. Dat wordt doorgaans wel als positief ervaren, al is het minder milieuvriendelijk. Deze keuzes hebben ook invloed op de inhoud en de vormgeving dus maak ze vroeg in het ontwikkelproces.

 

 

Tip 2: Kies bewust voor een bepaalde infographic vorm

Nu je weet wat de informatie en de verspreidingsmethode wordt kun je een vorm kiezen. Infographics zijn visueel voer, dus doorgaans geldt de regel: hoe minder tekst en hoe meer uitgebeeld, hoe beter. Al ontkom je soms niet aan een uitgebreide toelichting. Je kunt natuurlijk ook voor PDF’s kiezen, dan verwijs je vanuit je infographic naar bijvoorbeeld je website, waar de toelichting staat.

 

Het is natuurlijk ook belangrijk wat voor informatie je precies hebt om te delen. Indien je veel statistieken hebt ontkom je niet aan allerlei soorten grafieken. Of als je een persoonlijk verhaal van iemand als leidraad wil gebruiken, ontkom je niet aan een flinke hoeveelheid tekst. Niet alles kan geïllustreerd worden.

 

Statistieken spelen dus vaak een grote rol in infographics. Maar alleen een droge opsomming van cijfers maakt je verhaal niet erg aantrekkelijk. Geef je boodschap meer energie door er ook een rode draad in aan te leggen. Dit kan visueel of tekstueel… liefst beide.

 

 

Tip 3: Overleg met de copywriter en de vormgever hoe je de tekst het beste kunt indelen

Het mooiste resultaat krijg je als de tekst, de illustraties, eventuele grafieken én de overkoepelende boodschap of rode draad, allemaal tot hun recht komen en in balans zijn. Om dit te organiseren moeten de schrijver, de vormgever en de opdrachtgever elkaar bij aanvang goed aansturen. Dit lukt waarschijnlijk niet in één keer maar vereist enig schermen met Ideeën. Het is echter de moeite waard.

 

 

Tip 4: Pakkende kop

De eerste indruk die men krijgt bij het zien van een totale infographic is de (als het goed is) mooie vormgeving. Maar de eerste echte informatie die men opneemt is de kop die gelezen wordt. Dat is het vishaakje waarbij je de kijker binnen hengelt. Zorg dus dat die kop pakkend is. In sommige gevallen kan zelfs een beetje provocerende kop goed werken. Humor is uiteraard ook leuk, maar dan zet je misschien wel je waarde als kennisdeler onder druk.

 

 

Tip 5: Dubbel-check je feiten

Het was al erg belangrijk om je status als betrouwbare bron niet op het spel te zetten. Maar tegenwoordig met alle gedoe rondom fake news en alternatieve waarheden is het van nog groter belang. Zorg dus dat je vóór dat je de teksten en statistieken aan de vormgever en/of copywriter geeft, je alles dubbel gecontroleerd hebt. Nadat je alles verspreid hebt is er geen weg terug.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment