De mens is een visueel wezen. Het verwerken van visuele informatie is namelijk de belangrijkste taak van ons brein, die krijgt altijd prioriteit. Niet zo gek. Want we delen deze planeet al miljoenen jaren met gevaarlijke roofdieren.

Roofdieren die we op grotere afstand eerder kunnen zien dan horen. Zie je ze helemaal niet? Dan ga je eraan! Natuurlijke selectie heeft er dus voor gezorgd dat wij zulke goede ogen hebben, met bijbehorende visuele cortex. Niet zo indrukwekkend als die van, laten we zeggen, een kerkuil… Maar toch, we staan heel hoog op de visuele ladder.

Tegenwoordig zijn we niet meer zo direct afhankelijk van onze ogen om te overleven. Maar beelden hebben wel – dankzij het internet – een steeds grotere invloed op onze communicatie.

Enkele statistieken

  • 90% van de informatie die ons brein verwerkt, is visueel
  • Visuele informatie wordt door ons brein naar schatting 15 x sneller verwerkt dan andere soorten informatie
  • Instructies mét visuele ondersteuning worden gemiddeld ongeveer 3 x zo goed opgevolgd
  • Presentaties met visuele ondersteuning zijn 43% meer overtuigend dan zonder ondersteuning
  • 78% van de mensen kijkt weekelijks naar video’s online, en 55% zelfs elke dag
  • 33% van álle online activiteit bestaat uit video’s kijken

Bronnen:

https://blog.hubspot.com/marketing/video-marketing

http://misrc.umn.edu/workingpapers/fullpapers/1986/8611.pdf

http://visualteachingalliance.com/

Mythes

Er zijn echter ook vele mythes rondom onze hersenen in omloop.

Zoals:

  • Sommige mensen denken vooral met de linkerhelft van hun brein, of juist met de rechterhelft
  • Mannen zijn meer visueel van aard dan vrouwen
  • De doorsnee persoon gebruikt slechts 10% van zijn of haar hersenen
  • Ons brein verwerkt afbeeldingen 60.000 x sneller dan tekst (Frankwatching.nl maakte er zelfs 600.000 van!)

 

Bronnen:

https://visme.co/blog/common-myths-visual-brain/

https://policyviz.com/2015/09/17/the-60000-fallacy/

 

Maar het belang van beelden in onze huidige samenleving staat buiten kijf. Zolang we de wetenschap op dat gebied maar blijven updaten en uitdagen, zodat we die beelden zo effectief mogelijk kunnen inzetten.

Om te kunnen leren moet je eerst onthouden

Zowel de informatie voor het korte- als langetermijngeheugen wordt in brokken opgeslagen, maar de eerste is beperkt. Een van de gemakkelijkste manieren om ervoor te zorgen dat mensen informatie opslaan in hun lange termijn geheugen is het koppelen van concepten aan betekenisvolle beelden. Uit onderzoek is gebleken dat deze tactiek de herinnering beter doet toenemen dan wanneer cursussen informatie leveren via auditieve of tekstuele vorm. Visuals helpen mensen om de inhoud te begrijpen en de aandacht te richten, waardoor de mogelijkheid dat ze het zullen onthouden wordt vergroot.

 

Bovendien neemt dit effect in de loop van de tijd toe. Uit onderzoek bleek dat een men na drie dagen slechts 10 tot 20% van de geschreven of gesproken informatie had onthouden, maar bijna 65 procent van de visuele informatie. Een ander onderzoek toonde aan dat een geïllustreerde tekst 9% effectiever was dan tekst alleen.

Citaten

De Amerikaanse Dr. Lynell Burmark, een onderwijsadviseur en schrijfster van het prijswinnend boek Visual Literacy: Learn to See, See to Learn zegt:

“Tenzij onze woorden, concepten en ideeen zijn gekoppeld aan een afbeelding, zullen ze het ene oor in gaan, door ons brein fladderen en het andere oor uit gaan. Woorden worden verwerkt door ons korte-termijn-geheugen, die maar beperkte ‘opslagruimte’ heeft (…). Afbeeldingen daarentegen gaan direct naar ons lange-termijn-geheugen waar ze een blijvende indruk maken.”

 

Stanford University’s Robert E. Horn over de combinatie van beeld en geluid in het leerproces:

“Wanneer tekst en visuele elementen nauw met elkaar verweven zijn, creëren we iets nieuws en vergroten we onze gemeenschappelijke intelligentie. Beeldtaal heeft het potentieel om de ‘menselijke bandbreedte’ te vergroten – het vermogen om grote hoeveelheden nieuwe informatie op te nemen, te begrijpen en efficiënter te synthetiseren.”

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment