Dus je bent tot de conclusie gekomen dat animatie voor jou de beste methode is om je verhaal te delen. En je hebt een vakkundig en betrouwbaar ogend bureau gevonden dat je hierbij gaat helpen. Maar wat kun je als klant nu zelf nog doen om de explanimation zo goed mogelijk uit de verf te laten komen? Want jij als klant weet – als het goed is – het meest van de beoogde doelgroep én van de desbetreffende dienst, product of situatie die je wil toelichten.

 

 

Hier zijn vijf tips om goed voorbereid het productieproces in te gaan.

 

 

Tip 1: Schrijf zelf een voice-over-script

Het is sowieso goed om voor jezelf op papier te hebben wat je het belangrijkste vindt om te vertellen. Ook als je geen goede schrijver bent, als het script veel te lang wordt en de structuur niet helemaal lekker is. Het geeft jezelf én het bureau meer inzicht om zo tot een scherp eindresultaat te komen.

Kun je zelf wel een fatsoenlijk voice-over-script schrijven? Zorg dan dat het bureau nog even een kritische blik er op werpt. Schrijven voor een voice-over is toch net weer anders dan voor andere media. En vergeet niet, als de voice-over eenmaal is ingesproken, kan het extra kosten met zich meebrengen als daarna nog aanpassingen in het script volgen. Check en dubbel-check dus.

 

 


Tip 2: Denk aan de lengte van je animatie!

Mensen (ja jij ook!) hebben een hele korte aandachtsspanne (al is het bekende goudvis-verhaal niet helemaal waar) Evengoed, als je iemands aandacht wil vasthouden moet je snel en slim zijn. Verspil geen tijd, maar wees bondig en duidelijk. Dit kan alsnog betekenen dat je een animatie van drie minuten nodig hebt. Sommige boodschappen vereisen dat nu eenmaal. Maar als je het niet nodig hebt, vul de explanimation dan niet met bijzaken maar verwijs ernaar aan het eind van je filmpje met een tekstuele link. Naar bijvoorbeeld een pdf of website-pagina. Dit is niet alleen prettig voor de kijker, maar scheelt ook in de prijs. De lengte van de explanimation is namelijk één van de grootste factoren in het bepalen van de kosten.

 

 


Tip 3: Laat voorbeelden zien van explanimations die je ‘sterk’ vindt

Niet alleen je klanten vinden visuals fijn. Wij ook! Geef dus voorbeelden van animaties die je vergelijkbaar vindt met wat je zelf graag zou willen. En geef er ook bij aan wát het precies is dat je aanspreekt. Zo wordt het voor de illustrator en animator veel makkelijker om een passende stijl neer te zetten, en jou daarmee heel blij te maken. Maar wees tegelijk ook vatbaar voor kritiek op je keuzes. Want soms weten de creatievelingen beter wat goed voor je is dan jijzelf. Vertrouw op je bureau-keuze!

 

 


Tip 4: Verspreid je explanimation goed

Als je je spiksplinternieuwe explanimation optimaal tot zijn recht wil laten komen moet je hem zo breed mogelijk verspreiden. Zet hem niet alleen op een afgelegen pagina op je website of op je youtube-kanaal waar hij verdwijnt in de enorme berg content. Geef hem een mooi plekje in je nieuwsbrief. Tweet erover. Deel hem op Linkedin. En als je het helemaal goed wil doen, betaal een bureau om hem voor je te verspreiden. Zo’n bureau zal je filmpje maanden lang promoten via alle beschikbare kanalen. Zodat je er optimaal voordeel uit haalt.

 

 


Tip 5: Wees op tijd!

Als je een deadline hebt, zorg dan dat je de opdracht ruim van te voren bij het bureau neerlegt. Voor een filmpje van één minuut geldt doorgaans een doorlooptijd van minimaal vijf weken. Dit is misschien wel de belangrijkste tip, aangezien haast in de praktijk van grote invloed kan zijn op het eindresultaat. Explanimation-makers zijn ook maar mensen. En als mensen zich moeten haasten, gebeuren er onverwachte dingen. Daar houden we niet van. Niet in deze context tenminste. Want tijdens een productieproces wil je zo veel mogelijk in controle zijn, zodat je richting het beste resultaat kunt sturen. Het storyboard kan ook pas gemaakt worden als het voice-over-script af is. En het animeren kan pas starten als de voice-over af is (vanwege de timing). Dat zijn bepalende factoren. Als we genoodzaakt zijn daar aan te morrelen komt de kwaliteit onder druk te staan. En dat is zonde voor alle partijen.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment